Op 23 februari streden vijf finalisten voor de jury- en de publieksprijs van de Saganet Awards. Het was, aldus sommige participanten, een topdag met leuke spellen, leden, en innovatieve ideeën. Dit vond plaats bij de Innovation Playground van de Haagsche Hogeschool.
Vijf toppers blonken uit qua kwaliteit van doorontwikkeling, doelgroep- en doelgerichtheid, spelmechanica, vormgeving en originaliteit.
De juryprijs à €1000,- ging naar De Boekenrace van Angema Romijn. Door dit spel te spelen ontdekken en ontwikkelen kinderen hun eigen leesvoorkeur. Hierdoor kunnen zij beter kiezen en krijgen ze meer leesplezier. Meer info lees je hier en check ook bovenstaande teaser.
En de publieksprijs à €500,- ging naar Ta(a)lentenjacht van Laura Stal. Dit is een bordspel over het (her)ontdekken van talenten, en is specifiek ontwikkeld voor mensen met een niet-westerse migratieachtergrond die de Nederlandse taal machtig zijn op B1-niveau. Meer info lees je hier.
Over de finalisten
Vijf toppers onder de vijftien inzendingen blonken uit qua kwaliteit van doorontwikkeling, doelgroep- en doelgerichtheid, spelmechanica, vormgeving en originaliteit. Op de 23e hebben we de gelegenheid om alle serious games te spelen
Door het spel De Boekenrace van Angema Romijn te spelen ontdekken en ontwikkelen hun eigen leesvoorkeur. Als gevolg hiervan kunnen kinderen beter kiezen en krijgen ze meer leesplezier. Meer info lees je hier en kijk deze teaser. Dit is dus onze winnaar geworden. We hopen dat het op alle basisscholen en in leesclubjes een plaatsje gaat vinden. Simpel, snel, en inspirerend vertel je aan elkaar over het door jou gelezen boek aan de hand van vragen in het spel. Iedereen geeft dan fiches voor het antwoord dat ze het mooist vonden, en zoveel stapjes mag je door. Aanrader!
Hart voor de Zaak van Tanja van Grinsven geeft spelers (curriculumbouwers) inzicht in hoe ze denken over onderwijs en ict, hoe andere collega’s hierover denken en of die met elkaar strookt. Daarnaast krijgen spelers inzicht in hoe verschillende actoren en factoren, die een rol spelen bij onderwijs met ict, zich tot elkaar verhouden. Meer info lees je hier. Ervaringsdeskundigen uit het onderwijs merkten op hoe verhelderend het spel werkt – en hoe het misschien kan helpen om in de verschillende rollen beter tot elkaar te komen.
Planner Pro van Jurgen Bos en Henk-Jan Bruinenberg is ontworpen om het transportplanningsproces op abstract niveau na te bootsen. De spelers nemen de rol aan van de transportplanner en krijgen de taak om de dag planning te voltooien. Vanuit het centrale distributiepunt plannen zij de ritten voor hun chauffeurs om de ladingen van de dag te verdelen over het werkgebied. Het doel is om zo efficiënt mogelijk alle ladingen af te leveren. Meer info lees je hier of kijk deze uitleg.
Under control van Daniel Somart en Karolina Wróbel is een crisis simulatie over de crisisbeheersing en terrorisme. Tijdens de marathon van New York vindt er een terroristische aanval plaats. Deelnemers vormen een crisismanagement team en het is aan hun om de situatie onder controle te houden. Meer info lees je hier of kijk je hier.
Ta(a)lentenjacht van Laura Stal is een bordspel over het (her)ontdekken van talenten. Specifiek ontwikkeld voor mensen met een niet-westerse migratieachtergrond die de Nederlandse taal machtig zijn op B1-niveau. Het is bedoeld om te spelen met een facilitator (in de vorm van docent, coach of loopbaanbegeleider) en twee spelers. En deze won dus de publieksprijs!
Over het geheel was het een bijzonder geslaagde Awards, met een heel hoog niveau van finalisten – en inzendingen in het algemeen.