Homo Ludens Magazine & HLM NEXT
Homo Ludens, genoemd naar het beroemde boek van Huizinga (1938) is een Magazine over Serious Gaming in het Nederlands taalgebied. Het werd opgericht in 2012, en er verschenen in totaal negen afleveringen onder redactie van Ruben Meintema en Bartwin van der Pols.
SAGANET kreeg van hen toestemming om het oorspronkelijke magazine te hosten, en zo de vele nog steeds relevante, interessante en diepgravende artikelen toegankelijk te houden. We wensen je veel leesplezier!
Vanaf 2022 heeft SAGANET de handschoen opgepakt, en verschijnen hier nieuwe artikelen en interviews in de geest van het oorspronkelijke magazine, herkenbaar aan het label Homo Ludens Magazine NEXT.
“Homo Ludens gaat over het delen en verspreiden van kennis: zowel gedegen wetenschappelijke kennis, innovatieve ideeën, inhoudelijke discussies, als praktische know-how.”
Het meten van leren en ethiek in serious games
Interview met Marieke de Wijse FOR VERSION IN ENGLISH GO HERE Stel je voor: je bent bezig met het begeleiden van een intensieve simulatiegame. Spelers nemen beslissingen, worstelen met lastige scenario’s en proberen complexe problemen op te lossen. Maar ondertussen...
Ongevraagde hulp is niet altijd welkom
HOMO LUDENS MAGAZINE NEXT door: Jeroen de Graauw – september 2023 Mensen met een handicap worden vaak op een stereotype manier gezien. Vaak worden zij ongevraagd geholpen bij handelingen waartoe zij zelfstandig in staat zijn. Ondanks dat het goed bedoeld gedrag is,...
Can We Game Our Way Out of the Climate Crisis?
HOMO LUDENS MAGAZINE NEXT by: Zoe Dutton This article by Zoe Dutton was originally published by Nexus Media, January 20 2023, and is gratefully copied and republished here with permission. It was also published in The Guardian, Popular Science and Fast...
Kunnen simulaties helpen het Arabisch-Israëlisch conflict op te lossen?
HOMO LUDENS MAGAZINE NEXT door: Tim Goudriaan en Leonard Suransky Een bijzonder snelle en effectieve manier om empathie en wederzijds begrip te kweken is door tijdelijk in andermans schoenen te gaan staan. Spel-simulaties van diplomatieke en politieke...
Serious Gaming als instrument voor wederzijds matchen
door: Gijs van der Linden van LIB Businessgames Om studenten bekend te maken met de 'business' en cultuur van het bedrijf, én om het bedrijf kennis te laten maken met de student, ontwikkelen wij maatwerk businessgames. Deze interactieve ﴾off line﴿ games zetten...
De “Diversiteit Loont!” Challenge, een real‐ time case!
door: Chantal Huinder, Marcel van Wijk en Anneke van den Aker STOOF ﴾Stichting Opleiding en Ontwikkeling Flexbranche﴿ heeft gezamenlijk met de ABU, NBBU, Add app BV en Art. 1 de pilot "Diversiteit loont!" opgezet. In dit artikel leest u over het waarom, het hoe...
PowerPlay@Work: Spelenderwijs inzicht in intentie en gedrag
Interview met Joost Modderman van GITP GITP is een HRD‐adviesbureau zich gespecialiseerd in inzicht en ontwikkeling van individu en organisaties. Wij leveren diensten als trainingen, assessments, coaching en bieden organisatie advies. Ik ben werkzaam als...
Speel jezelf bij werkgevers in de kijker
door: Erwin Borgmeier Actief of latent werkzoekend, workforce of crowdsource, de contacten van nu zijn de arbeidsrelaties van morgen. En dat is meteen de reden waarom het loont voor recruiters om bezig te zijn met het bereiken en binden van potentiele...
Gamen voor een baan: Game over = Niet geschikt?
Interview met Barend Raaff van Harver Is het mogelijk om door spelgedrag te bepalen of iemand wel of niet geschikt is voor een functie? En zijn games eigenlijk wel geschikt voor het doorlichten van kandidaten? TalentPitch van Harver is een game waarin...
Stage lopen in de toekomst
door: Marjolijn Traas‐Van Oort en Wim van Geffen Bijna acht jaar geleden werkten Wim van Geffen en Marjolijn traas – van Oort samen aan een spelsimulatie project voor het diabetesprogramma van Zorgnetwerk Midden‐Brabant. Zij als onderzoeker, hij als directeur...
De transities in zorg en welzijn zijn geen spelletje
door: Angeline van Gils en Janneke Steijns “Nederland verandert, de zorg verandert mee.” Deze campagne van het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport is op dit moment dagelijks op televisie te zien. Op 1 januari vinden een aantal grote veranderingen...
De chirurg en applied games
Interview met Marlies Schijven Marlies Schijven is chirurg in het Academisch Medisch Centrum ﴾AMC﴿ in Amsterdam en leidt de inzet en validatie van games waarmee artsen‐in‐opleiding‐tot‐chirurg op de operatietafel worden voorbereid. Het AMC heeft samen met gamestudio's...
Op de bres voor een gezonde samenwerking tussen wetenschap en commercie
Interview met Rutger Engels Rutger Engels is voorzitter van Raad van Bestuur van het Trimbos Instituut en daarnaast sinds 2001 hoogleraar Ontwikkelingspsychopathologie aan de Radboud Universiteit. Hij is bekend van diverse onderzoeken over beginnende verslaving...
Recente inzichten in het gebruik van applied games in de gezondheidszorg
door: Joris Arts, Noortje Brouwers en Desirée Krol De toepassing van games ﴾applied games﴿ in de gezondheidszorg komt steeds vaker voor. Ben Sawyer, medeoprichter van het Serious Games Initiative, verwacht dat de gezondheidszorg als toepassingsgebied van...
Op zoek naar de maximale win‐win tussen onderzoek en praktijk
Dubbelinterview met Valentijn Visch ﴾TU Delft﴿ en Michaël Bas ﴾Ranj﴿ Applied games bedrijven worden vrijwel continu uitgedaagd om met nieuwe en innoverende oplossingen te komen voor de problemen...
ELRO wants to play
door: Bas van Eijk Ervaringen met het inzetten van een game jam als ideale brainstorm sessie Eline is een meisje van 7 jaar oud, meervoudig gehandicapt en kan niet lopen. Daarom traint ze met een elektronische rolstoel ﴾ELRO﴿ om zich zelfstanding te verplaatsen...
Validatie van educatieve games
door: Hans Korteling en Karel van den Bosch In de moderne maatschappij bestaat er een groeiende belangstelling voor applied games die zijn gericht op een educatieve toepassing. In de wetenschappelijke literatuur worden dit meestal educatieve games ﴾"educational...
G.A.M.E. ‐ Games Autonomie Motivatie & Educatie
door: Menno Deen Hoe creëer je games die een bijdrage aan de motivatie van studenten leveren om te leren, fysiek actief te worden of positie te nemen in een ideologisch standpunt? Als game ontwerper / onderzoeker verkende ik deze vraag in mijn PhD...
De kracht van simulation games in de praktijk
Interview met Johan Jeuring Het onderwijs is altijd op zoek naar de ideale innovatie om haar studenten optimaal voor te bereiden op de nabije toekomst als professionals. Uit het veld van harde software codes komt een werkwijze die goed aan lijkt te sluiten bij...
De realiteit uitspelen
door: Karen Koch Een case study over de simulation game Prijzenoorlog Leerlingen hebben vaak moeite om op te letten tijdens droge uitleg van lesstof op school, of zien niet in hoe datgene wat hen uitgelegd wordt relevant is voor hen. Docenten proberen dan ook...
Verrijking van onderwijsprogramma’s
door: Abram Janse Serious Gaming Casus Haagse Hogeschool Laatst heb ook ik een smartphone in gebruik genomen, en zowaar, nu lees ik iedere dag een artikel uit de online krant, check mijn e‐mail en gebruik verschillende apps terwijl ik in de trein zit te...
Spelsimulatie BLOEI
door: Marcel van Bockel, Angeline van Gils, Lia Spreeuwenberg Een vernieuwende aanpak voor complexe vraagstukken Stoas Wageningen|Vilentum Hogeschool en Twynstra Gudde hebben in 2013 samen de spelsimulatie Bureau BLOEI ontwikkeld. Deelnemers aan de...
Koning van de kleuren in de klas
door: Jelger Spijkerboer Hoe hogeschoolstudenten professionele veranderaars worden door een game Als docent verandermanagement wil ik dat mijn studenten tijdens het vak verandermanagement niet alleen kennis maken met theorieën, maar ook zelf leren nadenken als...
Als handen leren praten en ogen leren luisteren, dan is leren gelijk aan spel
door: Michel Cloosterman "Men ontdekt meer over een persoon door een uur met hem te spelen dan door een jaar lang met hem te converseren." ﴾Plato﴿ Het was in 2009 dat ik bij een bezoek naar Kopenhagen gevraagd werd om aan een workshop deel te nemen over LEGO....
Hoe effectief zijn serious games eigenlijk?
door: Pieter Wouters Serious games worden populairder. De belofte dat serious games leerlingen kunnen motiveren om op een actieve en speelse manier te leren heeft, vooral de laatste 10 jaar, veel onderzoek naar de veronderstelde effectiviteit bevorderd. Serious...
Gamification van Onderwijs
door: Robbert van der Pluijm "The creation of something new is not accomplished by the intellect but by the play instinct." ‐ Carl Jung Uitdaging tot motiveren De leeruitdagingen die studenten in de huidige samenleving dienen aan te gaan, behoeven...
Hoe zou een game het oplossen?
door : Evert Hoogendoorn en Willem Jan Renger Artikel op basis van de keynote lezing ﴾ELIA Teachers Academy 2013﴿ In dit artikel zullen we vanuit een gameontwerp perspectief kijken naar Kunstopleidingen. Vanuit ons dienstverband als opleiders en gameontwikkelaars bij...
Het Grijze Labyrint
door: Ruben Meintema Conceptual blending in de ruimte van het computerspel "De loop was recht op haar grote hersenen gericht ‐ het grijze labyrint waarin haar bewustzijn was gevestigd." ‐ Haruki Murakami, 1q84 ﴾Amsterdam/Antwerpen: Atlas, 2010, vert....
Leren van een serious game?
door: Marije van Gent, NCDO Jongeren al spelenderwijs verleiden iets te leren, dat klinkt als een slimme lesmethode. Serious gaming is een van de manieren om dit te doen. De essentie van een serious game is dat het hoofddoel van de game educatie is in plaats...
Games als interactieve kunst
Een interview met Tale of Tales (Auriea Harvey & Michael Samyn) Tale of Tales maakt traditionele kunst in een modern medium. De games die jullie maken, lijken geïnspireerd op beelden en thema's uit voorbije dagen uit de kunstgeschiedenis: de dood, religie,...
Laparoscopische chirurgie op de Wii
door: Maarten B. Jalink Een toelichting op visie, onderzoek en praktijk Laparoscopie, ook wel minimaal‐invasieve of kijk﴾buis﴿ chirurgie, is een veelgebruikte techniek die sinds de tweede helft van de vorige eeuw een grote vlucht heeft genomen ﴾Nano, 2012﴿. Bij...
Gameful Innovation: De toekomst van toegepast game ontwerp
Interview met Jeroen van Mastrigt Jeroen van Mastrigt kan met recht een pionier van het eerste uur worden genoemd op het gebied van het ontwerpen van serious games, of in zijn eigen term: Applied Game Design. Hij studeerde medio jaren '90 af op SimCity,...
Zijn games kunst?
door: Ruben Meintema De artistieke status van games volgens vijf kunstdefinities Zijn games kunst? Dit is een discussie die al jaren gevoerd wordt. Maar in deze discussie wordt vaak geen explicitete definitie van kunst gebruikt. Als je niet weet wat kunst is...
Van Pong tot Ridiculous Fishing
door: Lies van Roessel en Sarah Herweg Over imitatie en innovatie binnen de gamesector Het imiteren van computer games is zo oud als het medium zelf. De eerste commercieel succesvolle videogame, Pong, ging al gepaard met een conflict tussen twee...
Gaming als een State of Mind
Interview met Niki Smit en Simon van der Linden van Monobanda Kun je iets over Monobanda vertellen? De kern van Monobanda is spel. Wij willen de filosofie van spel gebruiken om gezonde dingen te maken. En spel is voor ons iets anders dan een game. Het staat...
Van game tot conceptuele kunst
Een interview met JoDi (Joan Heemskerk en Dirk Paesmans) Jullie hebben met verschillende media gewerkt: het web, Google Maps, videogame mods, desktops, smart phones... Nemen games in jullie werk een speciale plek in, door het van nature speelse karakter? Onze...
Games tussen kunst en entertainment
Een interview met Jef Folkerts We noemen iets kunst als de maker speciale betekenis heeft gelegd in het kunstwerk, en als de kunstconsument deze betekenis uit dit kunstwerk weet te reconstrueren. Hoe kunnen games betekenis bevatten en overbrengen? Om deze vraag...
Effectieve seksuele voorlichting
door: Marieke Roël Vijf jaar "Can you fix it" Jongeren zijn een kwetsbare groep op het gebied van seksuele ontwikkeling. Goede voorlichting laten aansluiten bij deze doelgroep is niet gemakkelijk. In opdracht van Sense, een initiatief van Rutgers, Soa Aids Nederland,...
Op zoek naar het Goede Leven
door: Joeri Oltheten en Karel Millenaar Een speelse manier om jongeren te laten meedenken en meedoen bij het vormen van een eerlijke maatschappij Onze maatschappij bevindt zich in een overgangsfase. De roep om een rechtvaardige, duurzame en menselijke...
Applied games als rimpeleffect in de samenleving
Interview met Pepijn van Empelen en Christiaan van den Berg Wie gooit de eerste steen in het water? TNO is als kennisinstelling betrokken bij duurzame innovaties voor bedrijven en voor het welzijn van de samenleving. HLM sprak met twee TNO'ers, Pepijn van Empelen en...
Ook een marketinggame moet gespeeld worden
door: Dan Verhoeven Over de marketingcampagne rondom SpeelJeToekomst.nu Het door Aegon ontwikkelde online platform SpeelJeToekomst.nu is bedoeld om mensen bewust te maken van hun financiële toekomst en hun pensioen, en Aegon als merk op de kaart te zetten als...
Speel Je Toekomst
door: Esther Oostrom Gamification inzetten voor Consumer Brand Engagement In 2012 introduceerde Aegon speeljetoekomst.nu. Dit online platform is het hart van Aegon's campagne om mensen in staat te stellen zelf bewust keuzes te maken voor hun financiële toekomst. Het...
De strijd om uw stem
door: Stephanus Vermeulen Hoe de presidentsverkiezingen van de Verenigde Staten het internationale marketinglandschap voorgoed gaan veranderen Inleiding Nog geen twintig jaar geleden kon een adverteerder 80% van de bevolking bereiken door middel van...
Hoe realistisch moet een serious game zijn?
door: Gillian C. Visschedijk & Anja van der Hulst Op zoek naar de optimale fidelity Dit artikel beschrijft een onderzoek naar de eisen die aan het realisme, de "fidelity", van serious games gesteld moeten worden. Onderscheid wordt gemaakt tussen fysieke en...
‘The Cake is a Lie’
door: Eva Nesselroth‐Woyzbun (vertaald door Dr.Joyce Goggin, UHD) Het verzet tegen de disfunctionele oermoeder in Portal In de game Portal wordt de speler geconfronteerd met diepgewortelde angsten die voortkomen uit het opgesloten zijn in een afgesloten...
Een model voor ervaringsleren binnen games
door: Martijn Koops Het Serious Gaming Lemniscaat Model Het leren in educatieve games gebeurt op twee niveaus. De speler doet in een spel ervaring op en krijgt daarmee intuïtieve kennis. Deze kennis kan in een reflectie worden gekoppeld aan expliciete kennis....
Gaming voor dialoog, begrip en toekomstverkenning
Een interview met Jac Geurts Jac Geurts is hoogleraar organisatiewetenschappen, in het bijzonder strategische besluitvorming en gaming & simulation, aan de Universiteit van Tilburg. In dit interview vertelt Geurts over het systeemdenken dat de basis is van zowel...
Op de schouders van reuzen
Een interview met Jeroen Stout Games maken in een literaire traditie Jeroen Stout is een Nederlandse gamemaker. In 2010 brak hij door met de game Dinner Date, waarin je voor het onderbewuste van de hoofdpersoon speelde. Hij studeerde in 2009 af aan de Hogeschool voor...
Beter dan een boek lezen?
door: Ruben Meintema Een verkenning van literaire leesniveau's in games Kunnen gamers beter een boek gaan lezen? Of maken games de jeugd juist slimmer? Er wordt wel eens beweerd dat het spelen van games goed is voor de ontwikkeling van bepaalde cognitieve...
Spelmechanismes voor karakter ontwikkeling
door: Joris Dormans Wanneer spelers volledig zijn ondergedompeld in een game en met controllers in de hand de fysiek kogels proberen te ontwijken door naar links of rechts te leunen, is dit meestal te danken aan een grote mate van identificatie met een karakter...