Gamedidactiek trekt elk jaar veel deelnemers uit het onderwijsveld en serious gaming community. Voor de lustrumeditie van deze conferentie is het record van enkele jaren geleden ruimschoots verbroken. Meer dan 450 deelnemers hebben de tientallen workshops bijgewoond. Vanwege Corona was het thema deze keer gericht op het online motiveren van leerlingen en studenten. Tijdens de workshops zijn vele voorbeelden en platformen de revue gepasseerd. We hebben vernomen dat veel deelnemers geïnspireerd zijn geraakt. Vooral de workshops waarmee de volgende dag direct aan de slag kon worden gegaan, werden enorm gewaardeerd.
En natuurlijk was de bijeenkomst zelf ook online. In samenwerking met The Barn Games is hun platform Eventrum ingezet. Deze speelse conferentieomgeving die relatief makkelijk te bedienen is, vormde het hart van de conferentie. Door te klikken op spreekgestoelten, die een kwartier voor aanvang van de workshop uit het niets verschenen, kwamen de deelnemers in een Teams omgeving terecht. Daar vond dan de keynote of workshop plaats. Als je die Teamssessie had verlaten, dan kwam je weer terug op de plek in Eventrum waar je avatar die had verlaten. Die avatar kon trouwens HU logo’s verzamelen. Als je ze alle 45 had gevonden, won je avatar een kledingstuk.
Door een storm kon de hoofdact, de keynote van Jane McGonigal, helaas niet doorgaan. In California was de stroom uitgevallen. Jane had nog geprobeerd in de storm naar een bergtop te rijden (4G heeft niet overal een goede dekking…), maar ook dat was niet gelukt. Aan het einde van diezelfde dag heeft ze de keynote alsnog opgenomen en met de Gamedidactici gedeeld.
Na afloop van de door organisator Martijn Koops verzorgde alternatieve keynote bezochten nog een aanzienlijk deel van de aanwezigen de virtuele borrels op de eilanden van Mibo en de digitale ontmoetingsruimte van Wonder. Na alleen met de chat op Eventrum met elkaar te hebben gesproken, was het op deze platformen mogelijk om op een laagdrempelige manier een videogesprek te voeren met elkaar. Een uitspraak van een van de deelnemers tijdens de borrel was dat Gamedidactiek 2021 de beste georganiseerde online conferentie was die deze persoon had meegemaakt tot dan toe.
Diverse SAGANET-leden (19 in totaal) hebben een bijdrage geleverd aan dit succes. Met het leveren van het platform, het geven van workshops, het organiseren van het spektakel en natuurlijk met het bezoeken van de conferentie. We bedanken iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan deze succesvolle lustrumeditie.
Gamedidactiek 2021 is gesponsord door het Comenius Netwerk, Hogeschool Utrecht en SAGANET.