Vrijdag 22 november kwamen SAGANET, de master Serious Gaming van de NHL Stenden en de bachelor CMGT van de Hanze samen voor een middag met 2 key notes en playtesting van spelconcepten.

Steven de Rooij gaf inzicht in het type vraagstukken waar de master zich op richt (complex/ wicked) en hoe studenten met onderzoek en ontwerp daar games voor maken. Onder andere werd besproken waar het leren zit, in het spelen, in de facilitatie en debrief -die ook heel uitvoerig kan zijn- of zelfs tijdens het maken, co-creatie, van het spel. Dat laatste kan soms al voor een betrokken opdrachtgever al genoeg zijn, dat het spel drukken niet eens meer nodig is. Dat vraagt wel een actieve betrokken inzet van opdrachtgevers en stakeholders. Juist iets wat niet altijd  geborgen is. Ten slotte werd ook goed de paradox benoemd dat een spel maken meer van wordt geleerd dan het spelen in later fase.

Arjan van Houwelingen deelde game design bronnen en inzichten om spelconcepten sterkere hooks te geven (zie slides hier). Hoe ook goed grafisch ontwerp (UI) en UX doorontwikkelen kan borgen dat de aandacht en energie van spelers gaat zitten in waar het bijdraagt aan het leerdoel, niet in verwarring of verkeerde details. Daarnaast kwam aan bod hoe complexiteit en noviteit ook een budget is in je ontwerp (net als geld, tijd, …) en hoe in grote lijnen het business model van retail publicaties eruit ziet (lage marges voor veel partijen). In lijn met ‘games for learning’ gebruikte Arjan de spellen GRUNN en aankomend spel FRYSK als voorbeelden om aan te relateren. De slides zijn hier na te slaan: 22-11-24 Guest Lecture at NHL Stenden – Game Design.

Daarna zijn meerdere spelconcepten gespeeld en besproken. En er was een oproep om mee te doen aan de jaarlijke SAGANET Serious Games Award (doen!). Ten slotte sponsorde de master van de NHL de borrel en kwam dus ook met elkaar netwerken nog aan bod.