Door een diversiteit aan type spellen werd de seminar over coaching-spellen eind september als inspirerend ervaren. Met 30 personen was er een mooie opkomst om in totaal vijf spellen te ervaren en nog tips voor productie en marketing te krijgen. Met dank aan Martijn Koops voor het verzorgen van de locatie voor dit evenement.
Gideon Hoogeveen liet ons in stijl van de dag starten met een ‘energizer-spel’ voor groepen. Met een free for all battle van fysieke activiteiten streden we met minigames met elkaar.
In twee carroussel rondes kwamen nog vier spelconcepten aan bod. Ivo Wenzler demonstreerde zijn ‘teamcultuur spel’ waarbij teams, afdelingen op speelse wijze de kern van belangrijk gedrag bepalen door middel van provocerende stellingen op kaarten met schilderij afbeeldingen. Bruno Setola bood inzicht in zijn ‘toolboxes’ die gaan over motivaties en emoties. Dit sluit aan bij zijn focus van iemand die niet spellen maakt, maar een speelse blik werpt op het leven.
Hans de Graaf liet deelnemers hun hersenen trainen door zijn spel ‘Shift and Push’ te spelen wat is gebaseerd op het trainen van het werkgeheugen en wat ook bij niet-aangeboren hersenschade wordt ingezet. Saskia Herrmann en Jorik Elferink deelden hoe zij tot ‘The Empathy Game’ hebben ontwikkeld en deelnemers ervaarden hoe het spel tot mooie persoonlijke verhalen leidt en deelnemers zich inleven in de vertellingen van de ander.
Als afsluiter deelde Olaf Rietzschel van Uniek Bordspel wat zij als drukker en uitgeverij zien bij serious games makers. Hij bood perspectief op enerzijds de productiekant en anderzijds de marketing, prijsbepaling en doelgroep.
Het programma was goed gevuld, waardoor er veel gespeeld en besproken is. Dat maakte dat er minder ruimte was om met elkaar te spreken. De borrel achteraf bood daar gelukkig wel ruim gelegenheid voor. Het aanbod van spellen was verdeeld over een breed spectrum, van toolbox kit tot spel, van facilitator proces in B2B tot standalone B2C spel. Dat gaf discussie en wat ons betreft een rijk palet wat recht door aan de breedheid van ons werkveld van serious games.