Dinsdag 27 februari was de Serious Games Award 2024. We waren te gast bij Innovation Playground van de Haagse Hogeschool en aldaar presenteerden zes finalisten hun serious game. De vakjury bestaande uit Hans Luyckx, Brahim Harmane en Diederik Stolk, liepen rond en beoordeelden elk spel. Daarnaast werden alle spellen gespeeld door het publiek en kon een stem worden uitgebracht.

De juryprijs à €1000,- ging naar Het Omgaan met Geld Spel van Naïma Ouled L’Kadi. De doelgroep (budget coache) leren door spel te spelen beter te begrijpen welke dilemma’s hun cliënten met schulden kunnen tegen komen en hoe stress een bepalende factor kan zijn.

En de publieksprijs à €500,- ging naar Fifteen Hours Flooding van Jehezkiel Jordan Kodradjaya en Samuel Šebok. Een spel waarbij spelers kruipen in de rol van lokale burgers die met een overstroming te kampen hebben.

Daarnaast werd een ‘honorable mention’ gemaakt over het Menstruatie Frustratie spel door Michelle de Smit. De jury hield een pleidooi voor diversiteit in ontwerpers omdat dit dit een diversiteit van thematiek oplevert, waar dit een goed voorbeeld van is. Hieronder enkele impressiefoto’s van de de middag en is meer over de finalisten en hun spellen te lezen.

 

 

Het Omgaan met Geld Spel van Naïma Ouled L’Kadi
Het doel van het OMG-bordspel is om de professional te laten ervaren wat voor veel van onze medemensen de dagelijkse realiteit is; het leven met schulden/in armoede. Het is spel een simulatie van de wereld van tekorten. Het gaat namelijk over het hebben van schulden en de struggles die dat met zich meebrengt. Geldzorgen hebben doet iets met mensen. Hulp- en dienstverleners worden niet getraind op de belevenis en de ervaring die mensen hebben met schulden/in armoede leven. Dat zorgt ervoor dat gedrag van mensen met geldzorgen vaak niet begrepen wordt. Dat is een gemiste kans, want met de juiste ondersteuning kunnen mensen wel uit de geldzorgen komen. Dat is moeilijk, maar niet onmogelijk. Kijk de introductievideo of de aftermovie van de spellancering 16 november 2023 OMG Bordspellancering

Infected door Jeroen de Graauw MSc en collega’s van het Graafschap College
Infected is een serious game die zorgprofessionals in opleiding in staat stelt klinisch redeneren methodieken te oefenen. Zij verzamelen informatie en maken keuzes die van invloed zijn voor het grotere geheel. Meer weten?

Het doel van de game is het toepassen van klinisch redeneren vaardigheden en met name het gebruiken van verpleegkundige methodieken en redeneerhulpen om informatie te verzamlen.

In de game moeten deelnemers elkaar betrekken bij besluiten en oefenen ze hun besluitsvormingsvaardigheden. Aan de hand mini-games lossen deelnemers puzzels op om aan informatie te komen en combineren keuzes die zij maken.

Check de handleiding of kijk deze video https://youtu.be/ivh-Kmzeyas

Menstruatie Frustratie door Michelle de Smit
Het doel van het spel is om jongeren te informeren over menstruatie en alles wat daarbij komt kijken, aangezien velen van hen niet precies weten wat het inhoudt. Daarnaast fungeert dit spel als een hulpmiddel voor ouders om het gesprek over dit onderwerp te beginnen en te sturen. Aangezien ouders vaak meer weten over menstruatie dan hun kinderen, zijn er elementen toegevoegd om het voor hen ook leuk te maken. Dit wordt gedaan in de vorm van weetjeskaarten, mythes, feiten en informatie over menstruatieproducten die ze mogelijk nog niet kennen.

Realm of Knowledge van Sinja de Block
Realm of Knowledge is een educatieve Table-Top RPG die ik ontwikkeld heb om de motivatie van leerlingen in het voortgezet onderwijs te verbeteren. Het betreft het Moderne Vreemde Talenonderwijs en specifiek Engels omdat ik Engels geef. Het is uitgevoerd in VWO 4 en zal binnenkort gebruikt worden in VWO 4, VWO 5 en HAVO 4, maar kan aan elk niveau en onderwerp dat behandeld moet worden aangepast worden. Met het spel ervaren leerlingen meer autonomie, meer competentie, meer veiligheid en meer verbintenis (zie: Realm of Knowledge: A Quest for Motivation door Sinja de Block, 2023). Dit zijn volgens het Ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur kernvoorwaarden om meer motivatie te krijgen.

Fifteen Hours Flooding van Jehezkiel Jordan Kodradjaya en Samuel Šebok
Samuel en Jehezkiel hebben als onderdeel van hun studie een wargame ontwikkeld over een crisis situatie in Baarlo. Deze game is erop gericht crisismanagers dichter bij de ervaringen en vindingrijkheid van gewone mensen tijdens de evacuatie uit een gebied dat bedreigd wordt door overstromingen te brengen. Wanneer de hulpdiensten te dun gespreid zijn, hoe kunnen burgers zichzelf dan helpen? Als inwoners niet genoeg middelen of tijd hebben, hoe verkrijgen zij dan meer? De spelers zullen deze ideeën verkennen in dit oorlogsspel, gebaseerd op de evacuatie van het dorp Baarlo tijdens de Limburgse overstroming van 2021. Doel 1: De ervaringen van de Baarlo-bewoners tijdens de evacuatie tentoonstellen …die de dilemma’s waar zij voor stonden vertegenwoordigt. …die de invloed van burgerbetrokkenheid vertegenwoordigt. Doel 2: Verschillende netwerken van burgerbetrokkenheid identificeren.

Mindful Choices van Nayi Dim
“Mindful Choices” is een spel waarin spelers verschillende gebieden van hun leven balanceren door middel van resource managment. Het richt zich op mentale welzijn door het voorleggen van scenario’s aan de speler. Deze scènes weerspiegelen situaties uit het echte leven waarin de speler weloverwogen beslissingen neemt om burn-out te voorkomen en hun mentale gezondheid te verbeteren. Het spel daagt spelers uit om zich aan te passen om de balans in hun eigen leven te verkennen. Het maakt gebruik van kaarten en een spelbord om de hulpbronnen van de speler bij te houden terwijl hij streeft naar een gebalanceerde lifestyle. Ontworpen zowel voor professionals in het midden van hun carrière als voor studenten, “Mindful Choices” biedt praktische inzichten in verschillende aspecten van hun drukke levensstijl.